مروری بر تجهیزات موجود در تکنولوژی VoIP

 

مروری بر تجهیزات موجود در تکنولوژی VoIP

voip-eq

یک سیستم تلفنی VoIP به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

پاسخ به این سوال عموما به نوع کاربرد بستگی دارد. مثلا برای انتقال خطوط تلفن تنها به دستگاهی به نام گیت وی VoIP احتیاج است. اما یک مرکز تماس VoIP به محصولات زیادی مانند گوشی VoIP، گیت وی، سرور تلفنی، نرم افزارهای کنترل و مانیتورینگ احتیاج دارد.
به طور کلی می توان گفت یک سیستم VoIP از ترمینال های کاربران، سرورها، و گیت وی ها تشکیل شده است. اما باید به این نکته اشاره کرد که این محصولات انواع مختلفی دارند و بسته به نوع سازنده و کاربرد، محصولات VoIP به صورت های مختلفی عرضه می شوند.
یکی از مهمترین محصولات VoIP، ترمینال هایی است که کاربران از آن برای دسترسی به سیستم تلفنی VoIP استفاده میکنند. این محصولات بصورت نرم افزاری و سخت افزاری و یا به صورت بی سیم و سیمی می توان در بازار یافت.
در یک سیستم VoIP برای کاهش هزینه ها می توان از تلفن های آنالوگ موجود نیز به عنوان ترمینال کاربران استفاده کرد. اما ابتدا باید توسط یک مبدل این تلفن ها را قادر به پشتیبانی از پروتکل های VoIP کرد. این مبدل ها عموما مبدل های تلفن آنالوگ (Analogue Telephony Adaptor) و یا ATA نامیده می شوند. انواع مختلفی از محصولات ATA در بازار موجود است که بسته به نوع و تعداد پورتها و سیمی و یا بیسیم بودن تقسیم بندی می شوند.
علاوه بر ترمینال های کاربران، سرور های مختلفی نیز در یک سیستم VoIP مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین این سرورها، سروهای کنترل تماس هستند. تولید کنندگان تجهیزات VoIP این سرورها را گاهی به صورت نرم افزار عرضه می کنند و گاهی محصولات به صورت یک سرور کامل (نرم افزار + سخت افزار) فروخته میشوند. برخی از این محصولات به صورت متن باز عرضه می شوند و برخی نیز کاملاً متن بسته هستند. در هر صورت مهمترین فاکتور در انتخاب این محصولات ظرفیت تماس های VoIP آن ها و قابلیت های تلفنی این سرورها است. به این محصولات گاهی IP PBX نیز میگویند.
گیت وی های VoIP تجهیزاتی هستند که به یک سیستم VoIP اجازه می دهند به شبکه مخابرات آنالوگ متصل شود. به همین خاطر به این تجهیزات دروازه VoIP گفته می شود. این محصولات همواره دارای حداقل یک پورت شبکه هستند و چندین خط تلفن را پشتیبانی می کنند. این تجهیزات بر اساس تعداد خطوط تلفن، نوع خطوط تلفن (FXS و یا FXO)، و آنالوگ و دیجیتال بودن دسته بندی مشوند.
گاهی تولید کنندگان محصولات VoIP را با یکدیگر ادغام می کنند و به صورت یک دستگاه عرضه می کنند. به عنوان مثال بسیار رایج است که سرورهای VoIP را با گیت وی ها ترکیب کرد. در این صورت خط تلفن مستقیما به خود سرور می خورد و نیازی به اتصال یک گیت وی بیرونی نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *