گیت وی های VoIP

گیت وی های VoIP

یک گیت وی VoIP اتصال سیستم تلفنی VoIP به شبکه مخابراتی تلفن آنالوگ را امکانپذیر می کند. گاهی به این تجهیزات گیت وی های IP نیز گفته می شود. این گیت وی ها وظیفه تبدیل مکالمات تلفنی خطوط تلفن به بسته های دیتا را بر عهده دارند. همچنین گیت وی ها عکس این عمل را نیز انجام می دهند و تماس های اینترنتی را به مکالمات تلفنی آنالوگ تبدیل می کنند.
گیت وی های VoIP از اهمیت خاصی در یک سیستم تلفن مبتنی بر IP برخوردارند و کیفیت صدا و پایداری سیستم تا حد زیادی به عملکرد آن ها وابسته است. از این نظر گیت وی های ویپ را می توان به گیت وی های خانگی و کوچک، گیت وی های سازمانی و گیت وی های ویپ اپراتورها (Carrier VoIP Gateway) تقسیم کرد.
از نظر نوع پورت تلفنی، گیت وی های VoIP به سه دسته تقسیم می شوند:

  •  گیت وی های VoIP با خطوط FXS: این گیت وی ها به گوشی های تلفن متصل می شوند. به عبارت دیگر این گیت وی ها تماس های تلفنی گوشی های آنالوگ را بر روی شبکه ارسال می کنند .
  •  گیت وی های ویپ با خطوط FXO: این گیت وی های به خطوط تلفن شهری متصل می شوند. به عبارت دیگر تماسهایی که از خطوط آنالوگ می آید توسط این گیت وی ها به مکالمات VoIPتبدیل می شوند و به سمت تلفن های VoIP ارسال می شوند .
  • گیت وی های ویپ ترکیبی (FXO/FXS): این گیت وی ها هم خطوط FXS دارند و هم خطوط FXO

 

از نظر دیجیتال و آنالوگ بودن گیت وی های IP به دو دسته تقسیم می شوند :

  •  گیت وی های دیجیتال این گیت وی ها که معمولا گرانتر نیز می باشند از یک طرف به خطوطE1 متصل می شوند و از سمت دیگر به شبکه دیتا وصل میگردند .
  •  گیت وی های آنالوگ این محصولات گیت وی های معمولی IP هستند که به خطوط معمولی تلفن شهری متصل می شوند .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *