طراحی و پیاده سازی ویپ VoIP,مروری بر VoIP,فناوری ویپ سرویس سنتی تلفنی,اجزا voip

مروری بر VoIP

مروری بر VoIP

آیا هرگز به این اندیشیده اید که چرا مکالمات تلفنی بین کشورهای دور دست گاهی حتی از مکالمات درون کشوری نیز ارزانتر هستند و کیفیت بالاتری نیز دارند؟ این به خاطر استفاده از فناوری ویپ است. امروزه فناوری VoIP و یا انتقال صوت بر روی شبکه (Voice over IP)، سیستم های تلفنی سنتی را به چالش کشیده است.

VoIP نه تنها ارزانتر و پایدار است بلکه امکانات دیگری مانند ترکیب با سرویس های کامپیوتری و اینترنتی دارد. با استفاده از این ویژگی می توان سرویسهایی را خلق کرد که پیاده سازی آن ها با مراکز تلفنی سنتی اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار است. سیستم مشاوره تلفنی و یا نظرسنجی تلفنی نمونه ای از این سرویس ها هستند.

مروری بر VoIP,فناوری ویپ سرویس سنتی تلفنی,اجزا voip

مروری بر VoIP,فناوری ویپ سرویس سنتی تلفنی,اجزا voip

مقایسه فناوری ویپ و سرویس های سنتی تلفنی

همانطور که از یک فناوری نوین انتظار می رود، فناوری  VoIP در مقایسه با سیستم های تلفنی سنتی مانند تلفن های آنالوگ و دیجیتال مزایای بسیاری دارد. اما به این معنی نیست که تکنولوژی VoIP در همه موارد بهتر از فناوری تلفنی سنتی است. برای مقایسه موارد زیر را باید در نظر گرفت:

  • در فناوری VoIP یک شبکه ای که برای انتقال دیتا استفاده می شود برای انتقال مکالمات نیز مورد استفاده قرار می گرد. این باعث ارزانتر شدن هزینه سرویس ها می شود
  • در ویپ تلفن ها مستقیما به شبکه متصل می شوند. این تلفن ها گرانتر از تلفن های ساده آنالوگ هستند.
  • سرور تلفنی در VoIP کوچکتر، ساده تر و بسیار ارزانتر از سانترالهای تلفن آنالوگ هستند.
  • پیاده سازی شبکه های دیتا (شامل روتر ها و سوئیچها) برای سرویس ویپ به مراتب آسانتر از شبکه های مخابراتی می باشد.
  • پایداری شبکه های دیتا بیش از شبکه های مخابراتی مبتنی بر سوئیچ های مداری می باشد و احتمال خرابی آن ها پائینتر است.
  • با توجه به انتقال صوت به صورت دیتا، فناوری ویپ سازگاری بیشتری با سیستم های کامپیوتری دارد.

فناوری VoIP چگونه کار می کند؟

در فناوری VoIP مکالمات بر روی شبکه دیتا ارسال می شوند. برای انجام این کار، در یک سیستم VoIP ابتدا صدا به صورت دیجیتالی در می آید، سپس فشرده می شود و در نهایت به صورت بسته های دیتا در می آیند. این بسته ها باید بدون تأخیر زیاد به سمت دیگر شبکه به دست گیرنده برسند. در گیرنده مکالمات بسته بندی شده دوباره به صورت آنالوگ در می آید و پخش می شوند.

یک سیستم ویپ voip از اجزاء زیر تشکیل شده است:

  • تلفن VoIP که معمولا با پورت شبکه (اترنت) به شبکه کامپیوتری وصل می شوند. این تلفن ها مکالمات را کد می کنند و به صورت بسته های دیتا ارسال و دریافت می کنند. که یکی از معروف ترین شرکت ها در زمینه voip سیسکو می باشد که تلفن ip های سیسکو را به بازار عرضه کرده است در این میان فروشگاه کام کالا به ارائه آی پی فون سیسکو و دیگر برند ها پرداخته است.
  • سرور تلفنی VoIP که مکالمات را ایجاد و کنترل می کند. تلفن های ویپ با نام کاربری و کلمه عبور خود در این سرور رجیستر می شوند تا بتوانند تماس ها را دریافت کنند.
  • معمولا یک گیتوی تلفنی برای اتصال به شبکه تلفن شهری (تلفن آنالوگ یا دیجیتال) استفاده می شود. این گیتوی از یک سمت به خطوط تلفن متصل می شود و از سمت دیگر با پورت شبکه (اترنت) به شبکه متصل می شود.
  • در صورتی که نیاز به اتصال تلفن های آنالوگ معمولی به شبکه VoIP باشد، می توان از یک آداپتور تلفن آنالوگ (ATA) استفاده کرد.
  • علاوه بر این اجزاء، گاهی لازم است از نرم افزارهای محاسبه صورت حساب، نرم افزارهای مانیتورینگ، فایروال، و وی پی ان نیز استفاده کرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *