مرکز تلفن آی پی (IP PBX)

مراکز تلفن آی پی (IP PBX) مراکز تلفن نوینی هستند که بر اساس فناوری IP کار می کنند. در مقایسه با یک مرکز تلفن سنتی آنالوگ، یک IP PBX اولا امکانات تلفنی خیلی بیشتری را پشتیبانی می کند و ثانیا از با سهولت خیلی بیشتری پیاده سازی و تنظیم می شود.
مرکز تلفن آی پی سروری است که اطلاعات تمامی تلفن های IP موجود در شبکه را در خود دارد.
با استفاده از این اطلاعات این سرور می تواند تماس های تلفنی را ایجاد کند. به طور اجمال می توان عملکرد یک IP PBX را اینگونه توضیح داد: زمانی که یک تلفن IP روشن میشود با سرور VoIP تماس برقرار می کند و خود را شناسایی می کند. پس از آن هر زمانی که کاربر بخواهد تماسی برقرار کند ابتدا به مرکز تلفن متصل می شود و شماره مورد نظر را اعلام می کند. مرکز تلفن VoIP با توجه به تنظیماتی که بر روی آن انجام شده است تماس را به نحوی مطلوب برقرار کرده و آن را مانیتور میکند.
تولید کنندگان محصولات VoIP انواع مختلفی از IP PBX را به بازار عرضه کرده اند. از نظر سخت افزاری میتوان مرکز تلفن را به دو دسته تقسیم کرد:

  • مرکز تلفن سخت افزاری : مرکز تلفن VoIP می تواند به صورت یک سخت افزار عرضه شود. خوبی این مرکز تلفن این است که سخت افزار آن بر اساس ظرفیت مورد نظر انتخاب شده که باعث می شود پایداری مرکز تلفن بیشتر باشد و اصلا هنگ نکند .
  • مرکز تلفن نرم افزاری VoIP : برخی سازندگان IP PBX را به صورت نرم افزاری عرضه می کنند و انتخاب سخت افزار را در طراحان سیستم تلفنی می گذارند .
    گاهی مرکز تلفن IP دارای یک گیت وی درونی VoIP است و قابلیت مستقیم به خطوط تلفن را دارد. اما گاهی نیاز است که برای اتصال به شبکه مخابراتی آنالوگ از یک گیت وی VoIP جداگانه استفاده شود .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *